ÇANKIRI İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

Çankırı Eğitiminde Yenilikçi Yaklaşımlar “Ses Ver” Projesi

Çankırı Eğitiminde Yenilikçi Yaklaşımlar “Ses Ver” Projesi

İlimizin Çerkeş ilçesi Gaziosmanpaşa Ortaokulu İngilizce öğretmeni Özlem BAŞAY, İngilizce öğretimde telaffuz sorununu çözmek amacıyla bir proje hazırlamıştır.

“Ses Ver” adlı projede, öğrencilerin yanlış veya eksik söyleme korkusuyla, İngilizce yazılarda okuma yapmaktan ve konuşmaktan çekinmelerini engellemek, bu dile ve derse karşı ön yargılarını kırmak, bunun yanında dil özgüveni kazandırarak dili uygulamaya motivasyon sağlamak hedeflenmiştir.

Proje, İngilizce öğrenmeye başlamış öğrencilere, anadili İngilizce olan öğrencilerin okuma yazma öğrenme yöntemlerini adım adım uygulama düşüncesiyle başlamıştır. Okuma yazma üzerine birçok sistem geliştirilmiş olduğu görülmüştür. Araştırma yapılarak son yıllarda uygulanan ve en yüksek verim alınan “Systematic Phonics Instruction” yöntemine ulaşılmıştır. Bu yöntemin aşamaları araştırılarak 8 adım halinde toplanmıştır. Bu adımların uygulanmasına başlanmadan önce de öğrencilere ders kitabından dinleme metinleri belirlenip okutulmuştur. Bu esnada ortaya çıkan kelime yanlışları her bir öğrenci için belirlenmiştir. Yüzdeleri hesaplanmıştır. Çalışma sonunda hesaplanan yanlış yüzdesini en az %10 düşürebilmek ve kişisel bazda da okunan her metinde %20’den fazla yanlış yapmama hedefi konulmuştur. Ön değerlendirme yapıldıktan sonra adımların uygulanmasına başlanmıştır. Her adım için bir haftalık süre verilmiştir. Bu süreçlerde adımlar anlatılmış, videolarla desteklenmiş ve her adımda pekiştirme yapabilmek için drama, poster çalışması, grup çalışmaları, şarkı söyleme, kart oyunları vb. yöntemler kullanılmıştır. Bunların her birinin pekişebilmesi amacıyla öğrenciler değişik etkinliklerde bulunmuşlardır.

Yapılan çalışmaların sonucunda tekrar öğrencilere metinler okutulup yeni yanlış yüzdeleri belirlenmiştir. Aradaki fark saptandığında, ortalama 70 sorudan ilk testte ortalama 24 olan yanlış sayısı, uygulanan projeyle birlikte 9 yanlışa düşmüş, projenin hedefe ulaştığı gözlemlenmiştir. Öğrencilerin derse ve dil öğrenmeye karşı motivasyonlarının arttığı ve yeni karşılaştıkları metinler ile diyaloglarda da öğrendikleri adımları uygulamaya çabaladıkları görülmüştür.

Proje yürütücüsü öğretmenimiz Özlem BAŞAY, “Projemiz öğrencilerimize dil özgüveni geliştiren bir çalışma olmuştur.” dedi. Ayrıca telaffuz eğitiminin İngilizce müfredatında yer alması gerektiğini belirtti.  Özlem BAŞAY, telaffuz algısının gelişmediğinde, yabancı dilde kurulan iletişimin eksik ve yanlış aktarıldığına değindi. 

Okul müdürü Arif ZEREN, “Şimdiye kadar İngilizce eğitiminde telaffuz ile ilgili çalışmalar muhakkak olmuştur.  Ancak yapılan bu proje telaffuz eğitimine yepyeni bir yöntem sunmaktadır. Projenin çıkış noktası olan ‘İnsanlar doğup büyüdükleri ülkelerin dillerini rahat öğrenebilirken neden başka ülkelerin dillerini öğrenmekte güçlük çeker?’ sorusunun cevabı bu projede hayat bulmuştur. Yabancı dil öğretimini Türkçe öğretimi gibi düşünüp öğretmeye çalışmak yanlıştır. Bir dili başka bir dilin kurallarıyla öğretmeye çalışmanın neyi doğru olabilir ki? İşte tam da bu yüzden İngilizce telaffuz eğitimi kendi dil kuralları içinde öğretilmelidir. Kulaktan dolma yanlış telaffuzlar bu yeni ve doğru öğrenme yöntemine ket vuracağından telaffuz eğitiminin İngilizce müfredatında yer alması gerekir.  Yapılmış olan bu proje okulumuz öğrencilerine yararlı olmuştur.” dedi.

 

19-04-201819-04-201819-04-201819-04-201819-04-201819-04-2018

Abdulhalik Renda Mahallesi Ankara Caddesi No.38 ÇANKIRI - 03762131536, 03762131134

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.